Portré fotózás
A portré fotózás nem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnád.
Biztos láttál már piros szemű képet – vagy esetleg már Rólad is készült?
Kaptál már szemből vakuzott, kilaposodott arcú, portréképnek nem nevezhető felvételt?
Itt az idő, hogy Rólad is készüljön minőségi portrékép, amelyet portré fotózásban, modellfotózásban jártas fotós készít el!
Ismeretlenül nem mersz belevágni?
Olvass el néhány bejegyzést, amit írtak itt!
Készítsünk pár képet – a jó képhez a közös munka elengedhetetlen – és dicsekedj el vele ismerőseid között.
Legyen olyan a profilképed, amit büszkén tölthetsz fel a Facebookra.
Ha szükséges, használd önéletrajzhoz, mert statisztikák bizonyítják, hogy a munkaadók először a képet nézik meg az önéletrajzon. Egy gyengébb kép esetén simán kiszórják azonnal jelentkezésed.
Már a képed tükrözze a magabiztosságodat, tegyél elsőre jó benyomást.
Cégek életében nagyon fontos, hogy a vezetőségről, munkatársakról minőségi – egységes stílusú – portré jelenjen meg a weboldalukon. Erre természetesen akár a cég telephelyén is megoldható, ahova mobil stúdiótechnikával megyek.
Amennyiben üzleti vagy magánéletbeli céljaid eléréséhez szükséged van profi képekre és vannak kérdéseid, kérem vedd fel velem a kapcsolatot. Minden felmerülő kérédésre válaszolok.
Műtermem Budapesten a 10. kerületben Kőbányán található. Megközelítés.
A portré fotózásról pár szó 🙂
Az emberfotózás, a portré fotózás egy nagyon népszerű fotótéma, de megvalósítani korántsem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. Egy ember, egy arc ábrázolása sokféleképpen történhet. A fotóművészetben, melynek alapja a festészet, a porték különleges helyet foglalnak el. Az arc tartalmazza talán a legtöbb információt az emberről. Egy profi fotós sok mindent kifejezhet portrékkal a modellről. Fontos, hogy a fotón a látványt a lehető legjobban leszűkítsük az emberi arcra és a hozzá tartozó legszükségesebb képelemekre, a lényegtelen részletek szoruljanak a háttérbe. A fotót néző automatikusan a lényeget látja: a modell arcát és azt, amit az közvetít. Ha ilyen a kép, akkor jó portré, sikeres volt a fotózás.
Általános, minden egyes helyzetre jó és érvényes portréfotózás szabály nincs. Minden modell más, minden ember arca más. Minden fotósnak más a célja, más a mondanivalója. Van néhány alapelv, ami kiindulásnak jó. Néhány ismert szabályt érdemes követni. Ezeket a szabályokat viszont a fotósnak ismerni kell.
Ezen portréfotózás szabályok adják az alapot, ehhez viszonyítva érdemes egyéni beállításokat is elvégezni a fényképezőgépen a folyamat közben. Ezzel elérhetjük, hogy a portréink egyéniek, beszédesek legyenek. Persze a portréfotózásnál is fel lehet rúgni a szabályokat, de ezzel azért óvatosan kell bánni.
Modellünk arcát kellő empátia és mondanivaló tudatában fotózzuk le.
Nincs rosszabb mint egy üres tekintetet, felszínes arcot viszontlátni. Azt lássák a portéfotót nézők, amit mi is látunk. Az emberi arc formavilága hihetetlenül bonyolult. A látványt az emberi agy a két szem által érzékelt információkból dolgozza fel, melyet a portré fotózás esetében két dimenzióban, síkban kell megoldani. Ez elvileg lehetetlen, azonban van több bevált, profi módszer és technika az arc bizonyos elemeinek, illetve összhatásának kiemelése, így sikeresebb lehet a fotózás .
Az egyik legfontosabb, profi portré fotózásnál alkalmazott elem, a megfelelően elmosott háttér.
Míg a tájképfotózásnál éles képre törekszünk, mert így adhatjuk vissza a látvány egészét, a portré fotózásnál más a cél. Az egészből ki szeretnénk emelni valamit, azért, mert szeretnénk a képet szemlélő figyelmét az arcra, illetve arra irányítani, amit az arc amit sugároz, közvetít. Az emberi agy az érzékelt látványból a lényegre figyel. Igaz ez, akkor is ha portré képeket készítünk
Portré fotózásnál a leggyakrabban tudatosan kell alkalmazni a háttér szerkesztését.
Ezt az effektust a témára való fókuszálással és tág rekesznyílással tudjuk elérni. Ezen tevékenység azért is jó, mert a rekesz növelésével a lencse több fényt ereszt át, és általában nem kell nagy ISO értéket alkalmazni. A rekeszt elvileg növelhetjük, amíg csak akarjuk. Egyedi portré képeknél különösen fontos a jó képminőség, látszódjanak az arcon, különösen a szemeken lévő részletek.
Sok fotós ismeri a természet és portré fotózás kapcsán a szokásos „szabályt”: „homogén, mosott háttér kell”. De kizárólag erre törekedni azonban nem sokat ér. A háttér ugyanis annak ellenére, hogy portré kép készítés esetében kikerül a képet szemlélő figyelméből, hasonló funkciót tölt be, mint bármi más a képen. Ha ugyanis portré fotózás közben a fotó jól megkomponált, akkor azon semmi felesleges vagy másodlagos dolog nincs. Portré fotó csak egy dologról szól, az emberről.
De van olyan eset, amikor homogénné kell tenni a hátteret, például amennyiben az arcot teljesen ki akarjuk emelni. Műteremben ez egyszerűen megoldható, de külső helyszíneken, tehát az esetek döntő többségében lehetetlen. A mélységélességet ilyenkor a lehető legkisebbre kell állítani. Ilyenkor is nagyon fontos a háttér színvilága. Ilyen esetekben tehát a portréfotós a legtágabb rekeszt állítja be, ami a gépén csak lehetséges.
Portré fotózásnál jó távolabbra helyezkedni a modelltől és zoomolni.
Az optika összeszűkíti a tér mélységét, ami a kétdimenziós fotón nagyon jót tesz az arcnak, és előnyösebben jelenik meg, de mint minden más szabály esetében, a portréfotózásnál ennek az ellenkezője is igaz 🙂 Van szituáció és olyan arc, melyet nagylátószögben, egészen közelről és szokatlan szögből érdemes lefotózni.
A zoomolást sem lehet túlzásba vinni, az optika fényáteresztő képessége csökken, ehhez pedig párosulhat a portréfotós kezének bemozdulása. Sokat segít az optikai képstabilizáló rendszer, nem a szoftveres hókuszpókusz. Arckép esetében az élesség nagyon fontos.
Általános recept nincs arra, hogy professzionális portré fotózás esetén milyen beállításokat kell alkalmazni nincs, legfeljebb ajánlások. Az optikák és gépvázak különböznek.
Alapvető kritérium a portré fotózás esetében a megfelelő irányú, mennyiségű és fajtájú fény.
A legrosszabb, ha a fény a modell arcába pontosan szemből érkezik, tehát például egy fényképezőgépre szerelt vakuból. Ezért érdemes a modellt vagy a fő fényforrást úgy beállítani, hogy kicsit oldalról érje a modell arcát. Így árnyékokat fog képezni az arcon, eleinte kísérletezni kell a beállításokkal. A portré fotózás kreativitást igényel.
Nem szabad csodálkozni, ha déli napsütésben, szabadban sok portréfotós a fotózás alatt vakut használ. A jól használt vakus derítés nagyban növelheti a fotó minőségét. Zárt térben, fehér falak között könnyebb szórt fényt produkálni.
A portréfotózást lehet, kell és érdemes tanulni, de a rengeteg gyakorlást és az elkészült fotók elemzését nem lehet elkerülni. Portré fotózáshoz megfelelő tudás, tapasztalat és a fotós és modellje közötti jó kapcsolat eredményezheti csak a jó fotók elkészültét.
Kérdésed van? Szeretnél egy jó portrét magadról? Hívj bizalommal!
Fotózás elötti konzultáció Budapesten a 10. kerülteben az Örs Vezér tértől 10 percre személyesen vagy online.
Pollák László, Pollakphoto +36 70 398-8992