Portréfotózás

A portréfotózás nem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnád.

Biztos láttál már piros szemű képet – vagy esetleg már Rólad is készült?

Kaptál már szemből vakuzott, kilaposodott arcú, portréképnek nem nevezhető felvételt?

Itt az idő, hogy Rólad is készüljön minőségi portrékép, amelyet portréfotózásban, modellfotózásban jártas fotós készít el!

Ismeretlenül nem mersz belevágni?

Olvass el néhány bejegyzést, amit írtak itt!

Készítsünk pár képet – a jó képhez a közös munka elengedhetetlen – és dicsekedj el vele ismerőseid között.

Legyen olyan a profilképed, amit büszkén tölthetsz fel a Facebookra.

Ha szükséges, használd önéletrajzhoz, mert statisztikák bizonyítják, hogy a munkaadók először a képet nézik meg az önéletrajzon. Egy gyengébb kép esetén simán kiszórják azonnal jelentkezésed.

Már a képed tükrözze a magabiztosságodat, tegyél elsőre jó benyomást.

Cégek életében nagyon fontos, hogy a vezetőségről, munkatársakról minőségi – egységes stílusú – portré jelenjen meg a weboldalukon. Erre természetesen akár a cég telephelyén is megoldható, ahova mobil stúdiótechnikával megyek. 

A portréfotózásról pár szó 🙂

Az emberfotózás, a portréfotózás egy nagyon népszerű fotótéma, de megvalósítani korántsem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. Egy ember, egy arc ábrázolása sokféleképpen történhet. A fotóművészetben,  melynek alapja a festészet, a porték különleges helyet foglalnak el. Az arc tartalmazza talán a legtöbb információt az emberről. Egy portréfotós sok mindent kifejezhet portréjával a modellről. Fontos, hogy a fotón a látványt a lehető legjobban leszűkítsük az emberi arcra és a hozzá tartozó legszükségesebb képelemekre, a lényegtelen részletek szoruljanak a háttérbe. A fotót néző automatikusan a lényeget látja: a modell arcát és azt, amit az közvetít. Ha ilyen a kép, akkor jó portré, sikeres volt a portréfotózás.

Általános, minden egyes helyzetre jó és érvényes portréfotózási szabály nincs. Minden modell más, minden ember arca más. Minden fotósnak, legyen az kimondottan portréfotós vagy sem, más a célja, más a mondanivalója. Van néhány alapelv, ami kiindulásnak jó. Néhány ismert szabályt érdemes követni. Ezeket a szabályokat viszont a fotósnak ismerni kell.

Ezen portréfotózás szabályok adják az alapot a portréfotózáshoz, ehhez viszonyítva érdemes egyéni beállításokat is elvégezni a fényképezőgépen a folyamat közben. Ezzel elérhetjük, hogy a portréink egyéniek, beszédesek legyenek. Persze a portréfotózásnál is fel lehet rúgni a szabályokat, de ezzel azért óvatosan kell bánni.

Modellünk arcát kellő empátia és mondanivaló tudatában fotózzuk le.

Nincs rosszabb mint egy portréfotózás eredményeként üres tekintetet, felszínes arcot viszontlátni. Azt lássák a portéfotót nézők, amit mi is látunk. Az emberi arc formavilága hihetetlenül bonyolult. A látványt az emberi agy a két szem által érzékelt információkból dolgozza fel, melyet a portréfotózás esetében két dimenzióban, síkban kell megoldani. Ez elvileg lehetetlen, azonban van több bevált, profi módszer és technika az arc bizonyos elemeinek, illetve összhatásának kiemelése, így sikeresebb lehet a portréfotózás .

Az egyik legfontosabb, portréfotózásnál alkalmazott elem, a megfelelően elmosott háttér.

Míg a tájképfotózásnál éles képre törekszünk, mert így adhatjuk vissza a látvány egészét, a portréfotózásnál más a cél. Az egészből ki szeretnénk emelni valamit, azért, mert szeretnénk a portrékép szemlélő figyelmét az arcra, illetve arra irányítani, amit az arc amit sugároz, közvetít. Az emberi agy az érzékelt látványból a lényegre figyel. Igaz ez portréfotózás esetében is.

Portréfotózásnál a leggyakrabban tudatosan kell alkalmazni a háttér szerkesztését.

Ezt az effektust a témára való fókuszálással és tág rekesznyílással tudjuk elérni. Ezen tevékenység azért is jó, mert a rekesz növelésével a lencse több fényt ereszt át, és általában nem kell nagy ISO értéket alkalmazni. A rekeszt elvileg növelhetjük, amíg csak akarjuk. Portréfotózás esetében különösen fontos a jó képminőség, látszódjanak az arcon, különösen a szemeken lévő részletek.

Sok fotós ismeri a természet és portréfotózás kapcsán a szokásos „szabályt”: „homogén, mosott háttér kell”. De kizárólag erre törekedni azonban nem sokat ér. A háttér ugyanis annak ellenére, hogy portréfotózás esetében kikerül a portréképet szemlélő figyelméből, hasonló funkciót tölt be, mint bármi más a képen. Ha ugyanis portréfotózás közben a fotó jól megkomponált, akkor azon semmi felesleges vagy másodlagos dolog nincs. Portréfotózás csak egy dologról szól, az emberről.

De van olyan eset, amikor homogénné kell tenni a hátteret portréfotózás alkalmával, például amennyiben az arcot teljesen ki akarjuk emelni. Műteremben ez egyszerűen megoldható, de külső helyszíneken, tehát az esetek döntő többségében lehetetlen. A mélységélességet ilyenkor a lehető legkisebbre kell állítani. Ilyenkor is nagyon fontos a háttér színvilága. Ilyen esetekben tehát a portréfotós a legtágabb rekeszt állítja be, ami a gépén csak lehetséges.

Portréfotózásnál jó távolabbra helyezkedni a modelltől és zoomolni.

Az optika összeszűkíti a tér mélységét, ami a kétdimenziós fotón nagyon jót tesz az arcnak, és előnyösebben jelenik meg, de mint minden más szabály esetében, a portréfotózásnál ennek az ellenkezője is igaz 🙂 Van szituáció és olyan arc, melyet nagylátószögben, egészen közelről és szokatlan szögből érdemes lefotózni.

A zoomolást sem lehet túlzásba vinni, az optika fényáteresztő képessége csökken, ehhez pedig párosulhat a portréfotós kezének bemozdulása. Sokat segít az optikai képstabilizáló rendszer, nem a szoftveres hókuszpókusz. Portréfotózás esetében az élesség nagyon fontos.

Általános recept nincs arra, hogy portréfotózás  esetén milyen beállításokat kell alkalmazni nincs, legfeljebb ajánlások. Az optikák és gépvázak különböznek. Komponálás szempontjából portréfotózás esetén is a tükörreflexes gépek a legjobbak, mivel a keresővel közvetlenül a gép optikáján keresztül látunk.

Alapvető kritérium a portréfotózás esetében a megfelelő irányú, mennyiségű és fajtájú fény.

A legrosszabb, ha a fény a modell arcába pontosan szemből érkezik, tehát például egy fényképezőgépre szerelt vakuból. Ezért érdemes a modellt vagy a fő fényforrást úgy beállítani, hogy kicsit oldalról érje a modell arcát. Így árnyékokat fog képezni az arcon, eleinte kísérletezni kell a beállításokkal. A portréfotózás kreativitást igényel. 

Nem szabad csodálkozni, ha déli napsütésben, szabadban sok portréfotós a portréfotózás alatt vakut használ. A jól használt vakus derítés nagyban növelheti a portréfotó minőségét. Zárt térben, fehér falak között könnyebb szórt fényt produkálni.

A portréfotózást lehet, kell és érdemes tanulni, de a rengeteg gyakorlást és az elkészült portréfotók elemzését nem lehet elkerülni. Portréfotózáshoz megfelelő tudás, tapasztalat és a portréfotós és modellje közötti jó kapcsolat eredményezheti csak a jó portré fotók elkészültét.

Kérdésed van? Szeretnél egy jó portrét magadról? Hívj bizalommal!

Portréfotózás: +36 70 398-8992