Portréfotózás

A portréfotózás nem olyan egyszerű mint elsőre gondolnád.

Biztos láttál már, esetleg Rólad is készült piros szemű kép?

Kaptál már szemből vakuzott, kilaposodott arcú portréképnek nem nevezhető felvételt?

Itt az idő, hogy Rólad is készüljön minőségi portrékép, amelyet portréfotózásban, modellfotózásban jártas fotós készít el!

Ismeretlenül nem mersz belevágni?

Olvass el néhány bejegyzést amit írtak itt!

Készítsünk pár képet – a jó képhez a közös munka eltengethetetlen – és dicsekedj vele ismerőseid között.

Töltsd fel a facebukra, legyen ütős profilképed.

Ha szükséges használd önéletrajzhoz, mert statisztikák bizonyítják, hogy a munkaadók először a képet nézik meg az önéletrajzon. Egy gyengébb kép esetén lehet azonnal kiszórják jelentkezésed. Már a képed tükrözze magabiztosságodat, tegyél elsőre jó benyomást.

Cégek életében nagyon fontos, hogy a vezetőségről, munkatársakról minőségi – egységes stílusú – portré jelenjen meg a weboldalukon. Erre a legjobb megoldás, ha egyszerre készülnek a képek akár a cég telephelyén, ahova mobil stúdiótechnikával megyek. 

Portréfotózásról pár szó 🙂

Az emberfotózás, a portréfotózás egy nagyon népszerű fotótéma. Nem olyan egyszerű mint elsőre gondolnánk. Egy ember, egy arc ábrázolása sokféleképpen történhet. A fotóművészetben,  melynek alapja a festészet, a porték különleges helyet foglalnak el. Az arc tartalmazza talán a legtöbb információt az emberről. Egy portréfotós sok mindent kifejezhet portréjával a modellről. Fontos, hogy a fotón a látványt a lehető legjobban leszűkítsük az emberi arcra és a hozzá tartozó legszükségesebb képelemekre, a lényegtelen elemek szoruljanak a háttérbe. A fotót néző automatikusan a lényeget látja, a modell arcát és azt amit az közvetít. Ha ilyen a kép, nevezhetjük jó portrénak, a portréfotózás sikerének.

Általános, minden egyes helyzetre jó és érvényes portréfotózás szabály nincs. Minden modell más, minden ember arca más. Minden fotósnak, legyen az kimondottan portréfotós vagy nem, más a célja, más a mondanivalója. Van néhány alapelv, ami kiindulásnak jó. Néhány ismert szabályt érdemes követni. Ezeket a szabályokat ismerni kell.

Ezen portréfotózás szabályok adják az alapot, ehhez viszonyítva érdemes egyéni beállításokat is elvégezni a gépen portréfotózás alatt. Ezzel elérhetjük, hogy portréink egyéniek, beszédesek legyenek. A portréfotózásnál fel lehet rúgni a szabályokat, de ezzel azért óvatosan kell bánni.

Modellünk arcát, kellő empátia és mondanivaló tudatában fotózzuk le. Nincs rosszabb mint egy portréfotózás eredményeként üres tekintetet, felszínes arcot viszontlátni. Azt lássák a porté fotót nézők, amit mi is látunk. Az emberi arc formavilága hihetetlenül bonyolult. A látványt az emberi agy a két szem által érzékelt információkból dolgozza fel, melyet a portréfotózás esetében két dimenzióban, síkban kell megoldani. Ez elvileg lehetetlen, azonban van több bevált módszer az arc bizonyos elemeinek, illetve összhatásának kiemelése, így sikeresebb lehet a portréfotózás .

Az egyik legfontosabb, portréfotózásnál alkalmazott elem, a megfelelően elmosott háttér. Míg a tájképfotózásnál éles képre törekszünk, mert így adhatjuk vissza a látvány egészét, a portréfotózásnál más a cél. Az egészből ki szeretnénk emelni valamit, azért, mert szeretnénk a portrékép szemlélő figyelmét az arcra, illetve arra irányítani, amit az arc sugároz, közvetít. Az emberi agy az érzékelt látványból a lényegre figyel. Igaz ez portréfotózás esetében is.

Portréfotózásnál a leggyakrabban tudatosan kell alkalmazni a háttér szerkesztését. Ezt az effektust a témára való fókuszálással és tág rekesznyílással tudjuk elérni. Ezen tevékenység azért is jó, mert a rekesz növelésével a lencse több fényt ereszt át, és általában nem kell nagy ISO értéket alkalmazni. A rekeszt elvileg növelhetjük, amíg csak akarjuk. Portréfotózás esetében különösen fontos a jó képminőség, látszódjanak az arcon, különösen a szemeken lévő részletek.

Sok fotós ismeri a természet és portréfotózás kapcsán a szokásos “szabályt”: “homogén, mosott háttér kell”. De kizárólag erre törekedni azonban nem sokat ér. A háttér ugyanis annak ellenére, hogy portréfotózás esetében kikerül a portréképet szemlélő figyelméből, hasonló funkciót tölt be, mint bármi más a képen. Ha ugyanis portréfotózás közben a fotó jól megkomponált, akkor azon semmi felesleges vagy másodlagos dolog nincs. Portréfotózás csak egy dologról szól az emberről.

De van olyan eset, amikor homogénné kell tenni a hátteret portréfotózás alkalmával, például amennyiben az arcot teljesen ki akarjuk emelni. Műteremben ez egyszerűen megoldható, de külső helyszíneken, tehát az esetek döntő többségében lehetetlen. A mélységélességet ilyenkor a lehető legkisebbre kell állítani. Ilyenkor is nagyon fontos a háttér színvilága. Ilyen esetekben tehát a portréfotós a legtágabb rekeszt állítja be, ami a gépén csak lehetséges.

Portréfotózásnál jó távolabbra helyezkedni a modelltől és zoomolni. Az optika összeszűkíti a tér mélységét, ami a két dimenziós fotón nagyon jót tesz az arcnak, és előnyösebben jelenik meg, de mint minden más szabály esetében, portréfotózásnál ennek ellenkezője is igaz 🙂 Van szituáció és olyan arc, melyet nagylátószögben, egészen közelről és szokatlan szögből érdemes lefotózni.

A zoomolást sem lehet túlzásba vinni, az optika fényáteresztő képessége csökken, ehhez pedig párosulhat a portréfotós kezének bemozdulása. Sokat segít az optikai képstabilizáló rendszer, nem a szoftveres hókuszpókusz. Portréfotózás esetében az élesség nagyon fontos

Általános recept arra, hogy portréfotózás  esetén milyen beállításokat kell alkalmazni nincs, legfeljebb ajánlások. Az optikák és gépvázak különböznek. Komponálás szempontjából portréfotózás esetén is a tükörreflexes gépek a legjobbak, mivel a keresővel közvetlenül a gép optikáján keresztül látunk.

Alapvető kritérium a portréfotózás esetében a megfelelő irányú, mennyiségű, és fajtájú fény. A legrosszabb, ha a fény a modell arcába pontosan szemből érkezik, tehát például egy fényképezőgépre szerelt vakuból. Ezért érdemes a modellt vagy a fő fényforrást úgy beállítani, hogy kicsit oldalról érje a modell arcát. Így árnyékokat fog képezni az arcon, eleinte kísérletezni kell a beállításokkal. A portréfotózás kreativitást igényel. 

Nem szabad csodálkozni, ha déli napsütésben, szabadban sok portréfotós a portréfotózás alatt vakut használ. A jól használt vakus derítés nagyban növelheti a portréfotó minőségét. Zárt térben, fehér falak között könnyebb szórt fényt produkálni.

A portréfotózást lehet, kell és érdemes tanulni, de a rengeteg gyakorlást és az elkészült portréfotók elemzését nem lehet elkerülni. Portréfotózáshoz megfelelő tudás, tapasztalat és jó kapcsolat a portréfotós és modellje között eredményezheti csak a jó portré fotók elkészültét.

Kérdésed van? Szeretnél egy jó portrét magadról, hívj!

Portréfotózás: +36 70 398-8992